“Dua Senduk Cuka” dan Air Panas Untuk Rendam Kaki, Siapa Sangka Hasilnya Sangat Menakjubkan

Siapa yang suka berendam kaki? Mesti nyaman dan boleh buatkan kaki jadi rilek. Selain itu, berendam kaki juga ternyata memang bagus buat kesihatan. Tapi mesti anda tidak tahu, kalau di dalam air rendaman kaki ditambah sedikit cuka (kurang lebih dua sendok makan), kegunaanya jadi lebih hebat lagi! Tak percaya? Baca sampai habis!

Cuka itu bahan yang tidak pernah lepas dari kehidupan kita. Tapi tahu tak ia juga banyak kegunaan lain yang bermanfaat yang kita tidak sedar? Jom baca.

1. Membantu tidur nyenyak

Kalau kamu berendam selama setengah jam dengan air cuka, itu bisa membantu saraf-saraf kamu itu jadi lebih santau lho! Tentu aja kalau kamu melakukan hal ini dengan berkala, kamu punya tidur yang lebih berkualitas.

2. Menghilangkan kelelahan

Cuka putih itu juga bisa memperlancar peredaran darah dan membatu tubuh yang lelah agar peredaran oksigen juga lebih lancar dan tubuh terasa lebih ringan. Jadi, energi dan semangat kamu bisa kembali lagi deh!

3. Membersihkan sampah di dalam tubuh

Dibahagian kaku ada banyak zona refleksi yang sangat hebat. Cuka itu bisa menembus kulit kaki dan meningkatkan sirkulasi darah, meningkatkan fungsi organ tubuh, membuang kotorn dan bisa membantu pengendalian berbagai penyakit kronis..

4. Melembabkan kulit

Kulit kaki yang kering dan pecah-pecah itu bisa disembuhkan dengan berendam air cuka selama 1 minggu. Gak cuman itu, tapi kulit kakumu juga jadi lebih mulus dan lembab!

5. Mencegah kelainan kuku

Banyak penyakit kuku yang bisa disebabkan oleh jamur, dengan rutin merendam kaki di air cuka selama 30 menit sehari juga bisa mencegah penyakit kuku.

6. Meredakan tekanan kaki yang suka pakai hak tinggi

Kalau kamu berendam air cuka secara rutin, itu bisa membuat otot kakimu lebih santai setelah mengenakan hak tinggi dan bisa mengurangi tekanan juga.

Selain air cuka, mimin kasih tahu lagi nih resep lainnya, kamu bisa menambahkan halia juga.

Halia punya khasiat menghangatkan tubuh, jadi kalau kamu berendam dengan air halia, itu bisa memperbaiki sirkulasi darah dan metabolisme. Tangan dan kakimu jadi nggak mudah dingin lagi.

Caranya

ambil 15-30 gram halia (sekitar setengah ukuran sedang), iris kecil-kecil kemudian masukkan ke dalam air dan masak air kurang lebih 10 menit. Sumber : happytfy

Setelah masak, tuang semua air jahe ke dalam baskom dan tambahkan air dingin sampai air rendaman kurang lebih 40 derajat celcius yang masih bisa diterima kaki. Kamu juga bisa sambil menggosok kakimu saat merendam.

Ada Apa Dengan Brunei? Bila Tahu Inilah Keadaan Brunei Pasti Ramai Rasa Hendak Pindah Ke Brunei Sekarang !!!

Baru sahaja menghantar satu keluarga dari Brunei di KLIA. Suami pencen guru dan isterinya masih mengajar. Anaknya pula adalah penerbit di sebuah stesen radio di Brunei. Dalam perjalanan, saya banyak bertanya mengenai Brunei dan melihat profession mereka. Pastinya informasi yang diterima adalah first hand dan reliable, bukannya backhand atau smash di tengah gelanggang.

HUDUD

Di peringkat awal memang ada sedikit bantahan dari non-muslim. Tetapi tidaklah seteruk mana berbanding bantahan dari luar. Yang tak menetap di Brunei pula yang membantah melebih-lebih sehingga memboikot hotel-hotel di luar negara.

Ada Apa Dengan Brunei? Bila Tahu Inilah Keadaan Brunei Pasti Ramai Rasa Hendak Pindah Ke Brunei Sekarang !!!

Semasa awal perlaksanaan, ada non-muslim dan pelancong yang sampai di Brunei, pakai pakaian tutup litup segala badan habis kerana takutkan hudud. Namun, lama kelamaan, mereka semua faham dan masing-masing mengamalkan apa yang mereka amalkan sebelum ini dengan cara mereka. Hanya yang beragama Islam sahaja yang dikehendaki mematuhi perlaksanaan yang dikuatkuasakan.

Alhamdulillah, jenayah di Brunei hampir mencecah angka sifar terutamanya dari orang Islam di sana. Semua pihak sudah faham dan tidak rasa apa-apa perbezaan selagi tidak melakukan jenayah. Tindakan boikot pada Brunei di seluruh dunia juga tidak berlaku dan perniagaan kembali seperti biasa.

SUDAH LAMA RANCANG PERLAKSANAAN HUDUD

Sebenarnya, perlaksanaan Hudud ini sudah dirancang sejak zaman Pengiran Begawan Omar Ali lagi, bukannya baru tahun lepas. Pendidikan agama menyeluruh dilaksanakan lama sebelum ini. Satu matapelajaran diwujudkan di sekolah untuk mendidik.

Semua rakyat Brunei, dikehendaki mengenali Islam, agama dan kesultanan. Ia adalah subjek yang wajib dan apabila semuanya telah bersedia, barulah perlaksanaan Hudud dibuat. Itulah sebabnya rakyat Brunei tidak membantu kerana mereka telah dididik jauh lebih awal lagi. Yang membantah bagi nak gila adalah mereka yang tidak mendapat pendidikan di Brunei.

Informasi ini adalah dari pasangan warga Brunei, bukannya dari pelancong Amerika atau Australia.

RASUAH

Apabila saya bertanya mengenai rasuah, mereka mengambil masa yang agak lama untuk menjawab kerana di Brunei memang hampir tiada kes rasuah. Tiada peluang nak menjolok-jolok pegawai kerajaan atau  para menteri. Tidak wujud menteri-menteri di Brunei memberi projek kepada kroni-kroni mereka.

Semua menteri dilantik oleh Sultan. Maka Sultan berhak untuk memecat sesiapa sahaja tanpa banyak soal. Keputusan itu tidak boleh dibawa ke mahkamah untuk reinstatement. Malah, adiknya sendiri juga dipecat dari jawatan menteri dan didakwa. Tiada kes pilih kasih atau kasihan.

CUKAI

Di Brunei, masih lagi  tiada perlaksanaan cukai pendapatan pada rakyatnya. Malah, cukai pintu mahupun GST juga tidak dikenakan terhadap rakyat Brunei. Satu-satunya cukai yang dibayar adalah cukai jalan bagi mereka yang memiliki kenderaan dan ianya masih murah. Cukai tanah juga sangat minimal.

PERUBATAN

Perubatan juga adalah sangat murah di mana rakyatnya dikenakan hanya RB1.00 untuk berjumpa dengan doktor dan segala ubat-ubatan adalah percuma.

PENDIDIKAN

Ada Apa Dengan Brunei? Bila Tahu Inilah Keadaan Brunei Pasti Ramai Rasa Hendak Pindah Ke Brunei Sekarang !!!

Kos sekolah di Brunei hanya RB30 setahun dan lain-lain dibantu sepenuhnya. Bagi warga asing, mereka hanya dikenakan RB15.00 sebulan. Kos lain akan ditanggung menggunakan kewangan Sultan sendiri.

KEBAJIKAN

Sultan Brunei sangat mengambil berat tentang kebajikan rakyatnya. Sultan tidak memerlukan undi rakyat tetapi Sultan Hasanal Bolkiah sangat dikasihi rakyatnya. Antaranya ialah, semua kakitangan kerajaan akan diberi RB120 setiap bulan on top of gaji mereka. Pemberian ini adalah dari poket Sultan sendiri dan sedikit pun tidak mengusik wang kerajaan. Ianya diberikan samarata kepada semua kakitangan.

Ada Apa Dengan Brunei? Bila Tahu Inilah Keadaan Brunei Pasti Ramai Rasa Hendak Pindah Ke Brunei Sekarang !!!

Setiap kali menjelang Ramadhan atau pembukaan sekolah, sesiapa yang memerlukan bantuan, boleh menghubungi pihak istana untuk mendapatkan bantuan Sultan. Sultan sendiri akan membayar apa keperluan yang dipohon menggunakan wangnya sendiri, bukan dari wang kerajaan.

Bulan Ramadhan, Istana akan dibuka untuk rakyat berbuka dan bersolat jemaah. Makanan disediakan setiap hari. Semasa Aidilfitri, semua kerabat diraja akan bertemu dengan rakyat sepanjang hari dan akan diberikan duit raya.

POLITIK

Di Brunei masih tiada parti politik dan pilihan raya. Sultan adalah ketua kerajaan mutlak. Rakan saya itu tidak tahu nak berceritakan tentang hal-hal politik kerana tidak biasa. Sultan melantik sendiri semua menteri-menterinya dan jika ada aduan dari rakyat serta ada bukti jelas menunjukkan salahlaku atau mismanagement, menteri akan dipecat terus.

Namun, perkara ini amat jarang berlaku kerana jika mneteri tidak amanah bermakna, menteri derhaka kepada Sultan dan berdosa kepada Allah. Sultan tidak akan menggunakan khidmat orang yang berdosa. Disebabkan itu, para menteri tidak akan berani membuat Sultan murka kerana akibatnya akan mengaibkan diri dan keluarga.

HAJI

Pada masa ini, hanya 400 sahaja visa haji yang dikeluarkan oleh Kerajaan Saudi kepada rakyat Brunei setiap kali musim hari. Sebelum ini, seramai 4,000 visa haji yang dikeluarkan. Pengurangan kuota ini adalah kerana kerja-kerja renovation di Mekah.

Meskipun Sultan Brunei adalah pembayar segala bil elektrik di Masjidil Haram dan Nabawi menggunakan duitnya sendiri, Sultan tidak akan sesekali menggunakan kuasanya sebagai Sultan untuk mendapatkan kuota tambahan dari Kerajaan Arab Saudi.

Sultan Brunei tidak akan sewenang-wenangnya menggunakan wang kerajaan. Baginya, wang kerajaan adalah untuk rakyat dan wangnya juga dikongsikan bersama rakyat.

Sultan Brunei amat patuh kepada agama Islam dan mahu rakyatnya juga turut melakukan perkara yang sama.  Semua rakyatnya dididik mengenai Islam dan pemerintahan Islam, namun yang bukan Islam bebas mengamalkan apa sahaja yang mereka amalkan selama ini dan dihormati. Sultan juga mahu non-muslim hormat pada agama Islam.

Kata pasangan itu lagi, Brunei kini sedang mereformasikan ekonominya dengan mempelbagaikan punca ekonomi mereka dan tidak lagi bergantung harap kepada minyak semata-mata. Mereka mulakan dengan pertanian dan padi sekarang.

Rakyat dan expatriat tidak menghadapi masalah tinggal di Brunei. Yang selalu tak gembira di Brunei hanyalah mereka yang jenis kaki hiburan kerana di sana memang tiada hiburan seperti pelacuran atau Zouk. Namun, hiburan berbentuk keluarga memang ada.

Wallahu a’lam. Rasa nak pindah Brunei sekarang juga.

Sumber : FB Raihan Zaffya

Sumber 

http://www.harianmetroni.com

10 Gambar Adik Perempuan Ziana Dan Anuar Zain Yang Pasti Ramai Belum Tengok! Ada Iras-Iras JANNA NICK Lah..!

Tidak dapat dinafikan, pasangan adik-beradik Ziana dan Anuar Zain adalah antara selebriti paling berjaya di Malaysia.

Masing-masing berdiri dalam kedudukan tersendiri sebagai penyanyi wanita dan lelaki terbaik dalam industri muzik tanah air.

Bagaimanapun, tidak ramai yang tahu, Ziana dan Anuar sebenarnya mempunyai seorang lagi adik yang jarang didedahkan di depan lensa kamera.

Adik perempuan mereka ini bernama Alin Zain, yang juga pengurus kepada kakaknya, Ziana Zain.

Tidak mendapat publisiti meluas tidak bermakna orangnya tidak cantik. Jika dilihat pada foto-foto Alin di laman Instagram, terserlah iras dan raut wajah Ziana pada wanita yang tak kurang jelitanya ini.

Khas buat anda, berikut kami sertakan koleksi foto peribadi Alin yang dikongsi menerusi laman Instagramnya, @arleenzain.

10 Gambar Adik Perempuan Ziana Dan Anuar Zain Yang Pasti Ramai Belum Tengok! Ada Iras-Iras JANNA NICK Lah..!

10 Gambar Adik Perempuan Ziana Dan Anuar Zain Yang Pasti Ramai Belum Tengok! Ada Iras-Iras JANNA NICK Lah..!

10 Gambar Adik Perempuan Ziana Dan Anuar Zain Yang Pasti Ramai Belum Tengok! Ada Iras-Iras JANNA NICK Lah..!

10 Gambar Adik Perempuan Ziana Dan Anuar Zain Yang Pasti Ramai Belum Tengok! Ada Iras-Iras JANNA NICK Lah..!

10 Gambar Adik Perempuan Ziana Dan Anuar Zain Yang Pasti Ramai Belum Tengok! Ada Iras-Iras JANNA NICK Lah..!

10 Gambar Adik Perempuan Ziana Dan Anuar Zain Yang Pasti Ramai Belum Tengok! Ada Iras-Iras JANNA NICK Lah..!

10 Gambar Adik Perempuan Ziana Dan Anuar Zain Yang Pasti Ramai Belum Tengok! Ada Iras-Iras JANNA NICK Lah..!

10 Gambar Adik Perempuan Ziana Dan Anuar Zain Yang Pasti Ramai Belum Tengok! Ada Iras-Iras JANNA NICK Lah..!

10 Gambar Adik Perempuan Ziana Dan Anuar Zain Yang Pasti Ramai Belum Tengok! Ada Iras-Iras JANNA NICK Lah..!

10 Gambar Adik Perempuan Ziana Dan Anuar Zain Yang Pasti Ramai Belum Tengok! Ada Iras-Iras JANNA NICK Lah..!

SUMBER

Subhanallah! Niat Dia Untuk Mencari Pakcik Yang Dituduh Meraba Amoi Cina Berjaya.. Ini Apa Yang Terjadi Sehingga Lelaki Ini Menangis?

PETALING JAYA: Seorang pemuda yang menafikan perlakuan lelaki warga emas telah meraba penumpang wanita di dalam tren Transit Aliran Ringan (LRT) seperti rakaman video yang tular baru-baru ini, akhirnya telah menemui individu berkenaan pada Khamis.

Pemuda berusia 24 tahun itu telah berusaha menjejaki lelaki berkenaan dari Klang ke Sri Petaling, Kuala Lumpur dengan menaiki pengangkutan awam Komuter dan LRT serta perkhidmatan perkongsian kenderaan Grab.

Dalam misi selama hampir lima jam itu, Karl Jeffrey Ramesh akhirnya berpeluang menemui warga emas tersebut di Masjid Sri Petaling pada petang Khamis.

Video temubual berada di akhir artikel ini

Seorang lelaki warga emas didakwa meraba paha seorang penumpang wanita.
Menerusi video penstriman secara langsung di Facebook, Ramesh menjelaskan kisah tular mengenai kejadian melibatkan lelaki itu, selain memaklumkan dirinya sebagai saksi kejadian.

“Saya tak perasan, itu semua fitnah,” kata warga emas yang berusia 70an itu sambil cuba mendengar percakapan Ramesh dengan teliti.

“Saya tak perasan, saya tak sedar,” katanya yang lebih dikenali sebagai Pakcik Abu Bakar yang meminta supaya isu tersebut tidak lagi diperbesarkan.

Menerusi pertemuan singkat kira-kira lima minit itu, menurut Abu Bakar, pihak keluarganya telah membuat laporan polis berhubung kejadian yang menimpanya dan ia telah diselesaikan.

Malahan, beliau juga enggan mengulas lanjut mengenai kejadian itu. Dakwaan yang mencetuskan kemarahan netizen.

Subhanallah! Niat Dia Untuk Mencari Pakcik Yang Dituduh Meraba Amoi Cina Berjaya.. Ini Apa Yang Terjadi Sehingga Lelaki Ini Menangis?

Sementara itu, Ramesh berkata, pertemuan bersama Pakcik Abu Bakar pada Khamis amat berharga meskipun singkat, sehingga dia menitiskan air mata kegembiraan.

“Saya akhirnya dapat bersemuka dengan pakcik yang dikecam hebat netizen kerana insiden dalam LRT tu. Saya lega dapat jawapan daripada dia.

“Dia nampak uzur, ada masalah kesihatan, selain penglihatannya agak kabur. Pergerakannya juga terhad kerana faktor usia dan sebab itulah di dalam video yang tular itu menunjukkan tangannya bergerak agak perlahan-lahan, bukannya mahu meraba,” kata Ramesh kepada mStar Online.

Ramesh menitiskan air mata selepas mengadakan pertemuan singkat dengan Pakcik Abu Bakar.
Biarpun masyarakat mempunyai pandangan masing-masing berhubung insiden yang tular itu, tetapi Ramesh meminta masyarakat berhenti membuat kencaman terhadap lelaki itu tanpa mengetahui perkara sebenar atau berada di tempat kejadian.

“Individu yang memuat naik video itu dah padam akaun Facebooknya. Orang lain yang menonton video itu lebih baik melupakannya dan teruskan kehidupan.

“Pengajarannya buat saya dan orang lain adalah jangan kita cepat menghakimi seseorang tanpa usul periksa. Saya berharap kita semua lebih berhati-hati,” kata Ramesh yang menyifatkan Pakcik Abu Bakar sebagai seorang yang ramah, tenang dan sedia menerima kunjungannya tanpa dirancang.

Subhanallah! Niat Dia Untuk Mencari Pakcik Yang Dituduh Meraba Amoi Cina Berjaya.. Ini Apa Yang Terjadi Sehingga Lelaki Ini Menangis?

Ramesh menyifatkan Pakcik Abu Bakar seorang yang ramah dan tenang.

Ahad lalu, mStar Online melaporkan Ramesh yang mendakwa dirinya turut berada di tempat kejadian menjelaskan bahawa warga emas itu sekadar menarik perlahan-lahan kain jubahnya yang tertindih di bawah paha penumpang yang duduk di sebelahnya.

Kisah tular yang mencetuskan kemarahan dan kecaman netizen itu menarik perhatian seorang penceramah popular, Ebit Irawan Ibrahim Lew yang mengaku mengenali lelaki berkenaan secara rapat sejak umurnya 12 tahun.

Pakar motivasi yang lebih dikenali sebagai Ustaz Ebit Lew mendedahkan bahawa pesara itu bahagian bersama keluarga dan mempunyai anak-anak yang berakhlak dan cemerlang, dan kini menghabiskan sisa hidupnya dengan berkhidmat di masjid dan berdakwah, meskipun dalam keadaan uzur.

“Siapa terlibat fitnah pakcik baik cepat minta maaf dan bertaubat. Dosa fitnah ini lebih besar dari membunuh. Janganlah sakiti atau fitnah orang tak buat salah. Aibkan macam tu… orang baik dan tak salah pula,” kata Ustaz Ebit Lew.

SUMBER : MSTAR

VIDEO RAKAMAN TEMUBUAL DENGAN PAKCIK – SILA LIHAT MINIT KE-20

Sumber: Gedebakviral

Seorang Pemuda Kaya Membawa “Wanita Cantik” Ke Butik LV .. Semasa Membuat Pembayaran , Pekerja Cashier Melakukan Hal Ini Kepadanya ! Memalukan

Suatu hari ada seorang pemuda dengan baju yang sangat lusuh dan muka yang pas-pasan, membawa seorang wanita cantik berkelas tinggi ke sebuah toko tas LV.

Pemuda ini ingin membelikan wanita cantik ini sebua tas yang dia pilih, seharga 780 juta rupiah…

 

Saat hendak membayar, pemuda ini mengeluarkan sebuah cek, dan ia menuliskan angka sesuai dengan harga tas tersebut di atas cek serta menandatanganinya.

Ia memberikan cek tersebut ke petugas kasir, namun petugas ini tampak kebingungan. Pemuda ini langsung mengerti maksud si kasir dan dengan santai ia mengatakan, “aku tau, kamu pasti khawatir jika ini adalah cek kosong bukan? Hari ini hari sabtu, semua bank tutup. Aku menganjurkan agar kamu menyimpan dulu cek dan tas ini. Tunggu hari senin, kamu tukarkan cek ini ke bank, setelah ini baru kirimkan tas tersebut ke alamat wanita ini. Bagaimana?”

 

Petugas kasir pun tenang mendengar hal ini, ia langsung menyetujuinya dan bahkan mengatakan bahwa biaya kirim akan ditanggung oleh toko.

Pada hari senin, petugas toko ini pun membawa cek nya ke bank, namun ternyata cek tersebut adalah cek kosong! Dengan marah, ia menelepon pemuda tersebut.

Pemuda tersebut berkata padanya, “tenang, tak ada yang perlu dipersoalkan, aku dan kamu sama-sama tidak rugi. Tasnya belum ku ambil dan masih di kamu. Tapi, malam minggu kemarin aku sudah berhasil meyakinkan wanita tersebut! Terima kasih atas kerja samanya!”

Cerita ini hendak menyampaikan kepada kita sebuah pesan: “apa yang terlihat dengan mata” belum tentu adalah nyata, ada harga yang harus dibayar untuk sifat matre.

Wanita cantik ini mengira tas seharga ratusan juta tersebut akan sampai di rumahnya, dan karenanya rela melepaskan keperawanannya. Ia tidak menyadari bahwa ia sedang berinvestasi pada sesuatu yang belum pasti dan beresiko.

 

Seekor serigala yang lapar melihat sebuah kandang ayam, namun karena terlalu gemuk, serigala tersebut tidak bisa masuk ke kandang ayam. Serigala pun tidak makan selama 3 hari, dan akhirnya dapat masuk ke dalam.

Namun setelah kenyang memakan ayam di dalamnya, ia tidak lagi bisa keluar. Akhirnya dia hanya bisa menunggu 3 hari lagi untuk keluar.

Apa yang dilakukan pun akhirnya hanya sia-sia, bahkan menjadi lebih menderita.

Uang yang dihasilkan dengan mengorbankan masa muda, tidak dapat membeli kembali masa muda. Uang yang dihasilkan dengan mengorbankan kebahagiaan, tidak dapat membeli kembali kebahagiaan. Uang yang dihasilkan dengan mengobarkankan waktu, tidak dapat membeli kembali waktu. Uang yang dihasilkan dengan mengorbankan hidup, tidak dapat membeli kembali hidup.

Menggunakan seluruh hidup untuk mendapatkan kekayaan seluruh dunia; kekayaan seluruh dunia tidak dapat membeli kembali seluruh hidupmu. Jadi, ketika waktunya bekerja, bekerjalah dengan baik. Saat waktunya beristirahat, beristirahatlah dengan tenang.

Bekerja dengan bahagia, menikmati hidup, menghargai seluruh yang dimiliki, mengasihi sesama, melewati hari dengan kegembiraan.

sumber: LIFE

Mak Ayah Jangan Biarkan Anak Dewasa Sebelum Waktunya, Hati-Hati Dengan Sindrom ‘Hurried-Child’

Sumber: Parent Connect

Kebanyakkan anak-anak menjadi dewasa sebelum waktunya juga berpunca daripada peranan mak ayah itu sendiri.Antaranya yang selalu kita lihat trend anak-anak sering digayakan oleh mak ayah dengan fesyen orang dewasa yang langsung tidak sesuai dengan peringkat usia mereka.Perkara ini sebenarnya dikaitkan dengan Sindrom ‘Hurried-Child’.Oleh itu sebagai mak ayah kena lebih berhati-hati dan jangan terpengaruh dengan sindrom ini.

Berikut merupakan penjelasan mengenai sindrom ‘Hurried-Child’oleh Puan Noor Afidah Abu Bakar,Co-founder and Principal Consultant,Parent Connect Consultancy sebagai rujukan.

DEWASA SEBELUM WAKTUNYA

Sindrom ‘Hurried-child’ yang dikenalpasti oleh Dr. David Elkind yang pernah saya kongsikan tahun lalu bukan hanya melibatkan tekanan akademik yang terlalu awal di luar kemampuan perkembangan semulajadi anak-anak kecil, sindrom ini juga merebak ke dalam pelbagai aspek kehidupan seorang kanak-kanak masa kini.
Jika kita mengikuti perkembangan semasa tentang kanak-kanak di seluruh dunia, salah satu isu besar yang mendapat kecaman pelbagai pihak adalah ‘trend’ memaksa kanak-kanak untuk berbusana seperti orang dewasa.

Trend ini lebih ketara bagi kanak-kanak perempuan yang sering dieksploitasikan untuk berpakaian seksi dan kasut bertumit tinggi yang tidak sesuai usia. Dengan adanya rangkaian pakaian kanak-kanak yang didewasakan, kanak-kanak dipaksa untuk menggayakan fesyen pakaian dan dandanan seperti orang dewasa.

Walau apa saja yang dipakai oleh kanak-kanak, mereka tetap comel dan penyejuk mata. Walau bagaimanapun trend yang sebegini menyebabkan berlakunya dua kemungkinan:

1) Dengan berfesyen yang sedemikian, secara tidak langsung mereka juga diharapkan agar berkelakuan seperti orang dewasa. Harus diingat kanak-kanak bukan ‘mini adults’. Perkembangan fizikal, sosial, emosi, intelektual dan spiritual mereka belum capai ke tahap orang dewasa. Mereka seumpama ‘work in progress’ yang masih perlu dipupuk dan dibaja.

2) Dengan berfesyen yang sedemikian, didapati ada kanak-kanak yang memaksa diri mereka sendiri untuk berkelakuan seperti orang dewasa. Mereka bertutur menggunakan perkataan orang dewasa yang ada kalanya tidak manis disebut, mereka menonton rancangan tv dan mendengar lagu-lagu yang tidak sesuai untuk kanak-kanak. Mereka cenderung untuk meniru orang dewasa kerana ia bersesuaian dengan imej yang dipaksakan ke atas mereka.

Jika ini berlaku, rugilah kanak-kanak yang ‘hurried’ atau digesa-gesakan ini kerana mereka terlepas zaman riang kanak-kanak yang tidak mungkin akan berulang kembali. Apabila mereka dewasa nanti, zaman inilah yang akan dikenang dengan ungkapan “Seronoknya menjadi kanak-kanak”. Jika mereka dipaksa melalui zaman kanak-kanak mereka dengan menjadi orang dewasa, kenangan ‘good old days’ itu tidak ada.

Trend ini bukan hanya melibatkan kanak-kanak yang dipaksa berpakaian seksi, berdandan dan mengenakan mekap yang tidak sesuai usia, ada juga yang ‘dipaksa’ berfesyen menutup ‘aurat’ sebelum tiba usia kerana comel.

Baby tidak perlu bertudung. Trend anak perempuan dipaksa berpakaian sedondon ibu dengan fesyen fishtail, peplum, jubah beropol dan sebagainya kerana ia menghasilkan imej yang layak-Insta (Insta worthy) juga adalah sebahagian dari sindrom ‘Hurried Child’ ini.

Kanak-kanak menjadi tua sebelum waktunya kerana memenuhi impian ibubapa yang terpedaya dengan tipu daya peniaga dan pengiklan yang suka mengambil kesempatan ke atas kealpaan kita yang tidak memahami perkembangan kanak-kanak.

Berpada-pada dan berhati-hatilah.

Pesanan: Harap pembaca membaca setiap ayat yang saya tulis supaya tiada salah faham sebelum komen. Terima kasih

Oh ya, ramai ‘followers’ yang menghantar mesej kepada saya bertanya tentang buku-buku yang saya baca. Bagi yang berminat dengan topik ini , boleh baca buku ‘The Hurried Child: Growing Up Too Fast Too Soon’ oleh David Elkind.
Nanti saya sarankan buku-buku lain lagi insya Allah.

Noor Afidah Abu Bakar
Parent Connect Consultancy
Kredit Foto: Brunette Diaries dan koleksi sendiri.

Kredit:http://www.mingguanwanita.my/mak-ayah-jangan-biarkan-anak-dewasa-sebelum-waktunyahati-hati-dengan-sindromhurried-child/

 

Dua beradik berebut hak penjagaan ibu sehingga kes dibawa ke mahkamah

Gambar Sekadar Hiasan Sumber Goolge

Di Malaysia realitinya, anak kandung menuntut ibu atau ayahnya di mahkamah hanya kerana wang, geran tanah, rumah dan harta yang lain. Tetapi di Saudi, dua adik beradik ke mahkamah hanya untuk berebut hak penjagaan ibu kandungnya. MasyaAllah.

SENGKETA DUA BERADIK HINGGA KE MAHKAMAH

Dua orang adik beradik di Saudi Arabia bergaduh dan berebut hak penjagaan ibu sehingga kes dibawa ke mahkamah. Di salah satu pengadilan Qasim, Kerajaan Saudi Arabia, Hizal al-Fuhaidi menangis sehingga air matanya membasahi janggut. Kenapa? Kerana dia kalah kepada saudara kandungnya di mahkamah.

Tentang apakah kekalahan pada saudaranya itu? Tentang tanah? Harta? Bukan kerana itu semua tetapi dia kalah berkenaan hak penjagaan ibunya yang sudah tua dan bahkan hanya memakai sebuah cincin timah di jarinya yang telah kusam.
Seumur hidupnya, beliau tinggal bersama Hizan yang selama ini menjaganya. Tatkala beliau sudah semakin tua, datanglah adik yang tinggal di kota lain mahu mengambil ibunya untuk tinggal bersama dengannya dengan alasan kemudahan kesihatan dan lain-lain di kota jauh lebih baik dari kawasan desa.

Bagaimanapun Hizan menolak dengan alasan selama ini dia masih mampu untuk menjaga ibunya. Keengganan Hizan mencetuskan perbalahan di antara mereka berdua sehingga kes terpaksa dibawa ke mahkamah.

Sidang pun bermula, hingga hakim pun meminta agar si ibu hadir di mahkamah. Kedua-dua lelaki bersaudara ini mendukung ibu mereka yang sudah tua, yang beratnya tak sampai 40 kilogram.

Hakim bertanya kepadanya, “Siapa yang lebih berhak tinggal bersamamu?”

Si ibu yang memahami pertanyaan itu pun menjawab, “Ini mata kananku!” sambil tangannya menunjuk ke arah Hizan dan “Ini mata kiriku!” jarinya tepat ditudung ke arah adik Hizan.

Hakim berfikir sejenak, kemudian memutuskan bahawa hak penjagaan diberikan kepada adik Hizan berdasarkan pertimbangan kemaslahatan bagi si ibu.

Betapa mulia air mata yang dikeluarkan oleh Hizan. Air mata penyesalan kerana tidak dapat memelihara ibunya tatkala beliau telah meningkat usianya semakin lanjut.

Dan betapa bangga dan agungnya seorang ibu direbut oleh anak-anaknya sehingga berlaku seperti ini. Andaikata kita dapat memahami, bagaimana seorang ibu mendidik kedua-dua anak lelakinya sehingga ia menjadi ratu dan mutiara yang mahal bagi anak-anaknya?

Ini adalah pelajaran dan pengajaran yang ssangat mahal tentang berbakti kepada orang tua. Di zaman yang sudah hampir kiamat ini, betapa banyak anak yang derhaka.

“Ya Allah, Roob kami! Anugerahkan kepada kami keredhaan ibu kamu dan berikanlah kami kekuatan agar selalu dapat berbakti kepadanya. Amin, amin ya Rabbal alamiin.”

Kredit: Ustaz Ahmad Dusuki Abd Ghani

sumber:http://katakpisang.com/aneh/dua-beradik-berebut-hak-penjagaan-ibu-sehingga-kes-dibawa-ke-mahkamah/

Masih Ingat Preity Zinta Artis Wanita Paling Cantik Bollywood, NAMUN Jangan Terkejut Beruk Lihat Foto Terbarunya Pada Usia 41 Tahun

AKTRESS cantik Hindustan, Preity Zinta, 40, dikhabarkan bakal mendirikan rumah tangga awal tahun depan.Menurut laporan Bollywoodlife, Preity kini berpacaran dengan seorang jejaka Amerika Syarikat, Gene Goodenough.Masih Ingat Preity Zinta Artis Wanita Paling Cantik Bollywood, NAMUN Jangan Terkejut Beruk Lihat Foto Terbarunya Pada Usia 41 TahunMasih Ingat Preity Zinta Artis Wanita Paling Cantik Bollywood, NAMUN Jangan Terkejut Beruk Lihat Foto Terbarunya Pada Usia 41 Tahun

Preity bertemu Gene, 30, seorang penganalisis kewangan di Los Angeles ketika pelakon itu sedang bercuti di negara Uncle Sam, beberapa tahun lalu.Yang menariknya, ramai peminat sukakan kombinasi nama Preity apabila digabungkan dengan nama keluarga bakal suaminya yang dianggap sangat unik iaitu Preity Goodenough.Masih Ingat Preity Zinta Artis Wanita Paling Cantik Bollywood, NAMUN Jangan Terkejut Beruk Lihat Foto Terbarunya Pada Usia 41 TahunMasih Ingat Preity Zinta Artis Wanita Paling Cantik Bollywood, NAMUN Jangan Terkejut Beruk Lihat Foto Terbarunya Pada Usia 41 TahunMasih Ingat Preity Zinta Artis Wanita Paling Cantik Bollywood, NAMUN Jangan Terkejut Beruk Lihat Foto Terbarunya Pada Usia 41 Tahun

Kredit: bulletinmedia.blogspot

TRIVIA FARAH NABILA. PELAKON YANG MEMEGANG WATAK AISY DALAM DRAMA TITIAN CINTA. RUPA RUPANYA ORANG YANG HEBAT.

Siapakah Farah Nabila gadis cantik manis yang berlakon dalam drama Papa Ricky? Saya perkenalkan Farah Nabila yang memegang watak sebagai Kathy dalam drama terbarunya Papa Ricky. Walaupun, Farah Nabila masih baru dalam pembabitan dunia seni Malaysia, tetapi namanya kini semakin mendapat perhatian apabila muncul dalam drama Inikah Cinta. Kini Farah Nabilah muncul dalam drama Titian Cinta bersama Zul Ariffin dan Tasha Shamshir.

Biodata Farah Nabila (Aisy)

Nama Penuh : Farah Nabila
Nama Komersial : Farah Nabila
Umur : 25 Tahun (2017)

Agama: Islam
Bangsa: Melayu
Kerjaya : Pelakon dan Duta

Pendidikan: Ijazah Sarjana Muda Jurusan Psikologi
Drama : Inikah Cinta, Papa Ricky (2017), Titian Cinta (2017)
Twitter : @farahnabilah
Instagram : https://www.instagram.com/fawaaaa/

Trivia Menarik Farah Nabilah

1- Berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Psikologi dari Universiti SEGi.

2- Fawaarriors merupakan nama kelab peminat.

3- Menjuarai program Pencarian Wajah Aurawhite (PWA) 2015 dan menjadi jurucakap untuk produk kecantikan tersebut.

4- Sebelum dikenali dengan Fawa, si cantik molek ini menggunakan nama asalnya iaitu Farah Nabilah sebagai nama pentas.

5- Gelaran Fawa ini diperolehi daripada seorang rakannya yang pelat dan tidak boleh menyebut namanya dengan betul.

6- Demi belajar dan memperbaiki mutu lakonannya, Fawa suka menonton sekurang-kurangnya satu filem tanpa mengira genre setiap malam.

7- Memulakan langkah seni sebagai model komersil.

8- Mempunyai lebih 60,000 pengikut di Instagram miliknya.

Lihat lagi gambar Farah Nabila

Sumber : jomgosip.net

Ditetak Berkali-kali Dengan Objek Tajam Sehingga Menampakkan Isi Dagingnya. Pemiliknya Perjelaskan Apa Sebenarya Yang Berlaku Buat Netizen Geram!!

 

TANPA perikemanusiaan, seekor kucing menerima azab apabila badannya ditetak berkali-kali dengan objek tajam sehingga menampakkan isi dagingnya.
Tidak diketahui apakah punca sebenar, kucing yang bergelar Tam itu telah dijumpai oleh pemiliknya ketika dia hendak memberikan haiwan tersebut makanan.

Pemiliknya yang terkejut dengan keadaan haiwan kesayangannya itu terus bergegas membawanya ke klinik veterinar berhampiran dan mujurlah doktor memberitahu bahawa kecederaan yang menimpa haiwan terbabit tidak mengakibatkan kepatahan tulang.

Posting berkaitan kejadian kekejaman terhadap haiwan kesayangan Rasulluah ini telah membuat netizen di media sosial mengecam tindakan pelaku yang disifatkan keterlaluan.

Meskipun haiwan tersebut ada melakukan sesuatu yang diluar dugaan kepada pelaku, sanggupkah anda menetak haiwan tersebut sehingga ‘terburai’ seperti ini?

Adalah berdosa besar bagi sesiapa yang melakukan penganiayaan sesama makhluk tuhan.

Menurut maklumat, Tam menerima puluhan jahitan dan dilaporkan semakin sihat yang kini berada dalam jagaan pemiliknya.

Sumber  http://klikkini.blogspot.my/